Stille onthulling

Vaak gaat de onthulling van een kunstwerk gepaard met een toespraakje en applaus. Het kan ook anders: indrukwekkender. Dat blijkt tijdens een drukbezochte woensdagvesper van de wijkgemeente Martinikerk in Groningen. In stilte wordt een metersgroot schilderij onthuld. Tachtig bezoekers houden hun adem in. Ook hun handen bewegen niet. Men kijkt geconcentreerd naar twee jonge mannen die het doek laten vallen. In prachtig diepe kleuren worden vier mannen zichtbaar, die een verlamde man optillen. Dan breken woorden uit het evangelie de stilte: het verhaal klinkt van de man die door het tegeldak bij Jezus wordt gebracht.

Het zorgen voor zieken is één van de zeven werken van barmhartigheid. De buitengewoon getalenteerde, 28-jarige Groningse kunstschilder Egbert Modderman kreeg de opdracht die daden van barmhartigheid in zeven schilderijen tot leven te brengen. Ze komen in het koor van de Martini te hangen. Vier van Egberts eigen vrienden stonden model voor het eerste exemplaar. Hij wilde die persé laten onthullen in een liturgische setting. Dan heb je begrepen wat liturgie is: allereerst publieke dienst buiten de kerkdeuren, die je vervolgens tot uitdrukking laat komen in een orde van dienst binnen de deuren. Kerkmensen en niet-kerkmensen waren onder de indruk.