Collecten kerkdiensten
zondag 6 maart & biddag 9 maart

Eerste collecte ochtenddienst: Kerk in Actie: Rwanda: Met zusters werken aan gezond eten
Hoe zou u zich voelen als u nu niet verzekerd zou zijn voor uw ziektekosten? Niet prettig waarschijnlijk. Of als u ineens afgesloten zou worden van elektra? Ons leven zou op zijn kop staan. In het Afrikaanse land Rwanda zijn deze zaken ook belangrijk voor de mensen. Maar om al die dingen te betalen, moet je genoeg verdienen. Dat is lastig als je op een kleine akker werkt en maar net aan genoeg kan verbouwen om je gezin iedere dag te voeden.  Vandaag collecteren we voor werk van Rwandese zusters. Geen grootschalig ontwikkelingsproject, maar dicht aan de basis. Deze zusters trainen boeren en boerinnen, zodat die met andere technieken meer opbrengst uit hun land halen. Bijvoorbeeld door irrigatie, meer variatie en wisselteelt, dieren houden, eigen compost verwerken, vruchtbare grond leren vasthouden en beter samenwerken. Een getrainde boer kan zijn kinderen daardoor naar school sturen en zijn elektra en gezondheidsverzekering betalen. Dat lijkt klein, maar betekent veel in het leven van mensen. Eén boer of boerin trainen kost 160 euro. Daar vragen we vandaag uw bijdrage voor via Kerk in Actie. Dank u wel!

Met de 2e collecte dragen we bij in de vaste kosten van onze kerk. Uit de vijf wijkkerken in Groningen willen we zo elke maand € 3.000 inzamelen. Wij dragen daarmee bij aan het onderhoud van de kerkgebouwen. Velen van u betalen al een vrijwillige bijdrage (Kerkbalans). Daar zijn we dankbaar voor. Uw gift in deze collecte is als aanvulling daarop meer dan welkom.

Collecte Internationale dienst

Collecte: Onkosten (Wijkfonds)

Collecte biddag 9 maart: Kerk in Actie: Noodhulp Oekraïne
Waar we bang voor waren, is gebeurd: het is oorlog in Oekraïne. Dit betekent groot leed, angst en onzekerheid voor de mensen daar. Ons hart en onze gebeden gaan naar hen uit!
Kerk in Actie staat in nauw contact met kerken en partnerorganisaties in Oekraine, zoals partnerorganisatie LEF. LEF blijft waar nodig hulp bieden in de Oekraïense dorpen, vangt de vluchtelingen die onderweg zijn op en voorziet hen van voedsel, onderdak en transportmiddelen.
Vanuit de diaconie vragen we u om uw gebed voor de noodsituatie in Oekraïne en om een gift voor noodhulp. De opbrengst van deze collecte zal verdubbeld worden door de Diaconie Protestantse Gemeente Groningen.
Uw bijdrage mag ook rechtstreeks overgemaakt worden op de bankrekening van de diaconie (NL76 RABO 0106 0402 51 tnv Diaconie Hervormde Gemeente Martinikerk). Dan is uw bijdrage sneller binnen, aangezien de opbrengsten via Scipio en Tikkie pas in de loop van april verwerkt zullen worden.

Zendingsbussen: IZB
De IZB staat voor zending in Nederland. Zij verlangen ernaar dat gemeenten en gemeenteleden gestalte geven aan het evangelie van Jezus Christus in de wereld. En dat zij daardoor mensen die Hem nog niet kennen voor Hem te winnen en samen met zijn gemeente Hem navolgen. Met hun kennis en ervaring willen zij daarom de kerk en plaatselijke gemeenten ondersteunen bij het vervullen van hun missionaire roeping. Voorbeelden hiervan zijn het ondersteunen van pioniersplekken zoals Het Pand, toerusting van gemeente door het Focus-traject, Dabar camping-evangelisatie, en toerusting van predikanten (Areopagus).