Vierde zondag van Advent – Rorate

zondag 20 december 2020

Op deze zondag worden twee kerkdiensten uitgezonden via de kerkradio en kerkdienstgemist.nl. ’s Morgens om 9.30 uur en ’s avonds om 19.00 uur kunt u meekijken, of op een zelfgekozen tijdstip erna via kerkdienstgemist.nl. Wat ook op elk moment kan: bijdragen aan de collecten.

Voorganger ds. Pieter Versloot
Organist Johan Smit
Vijf gemeenteleden zingen namens de gemeente

• Welkom
  • Toelichting op de dienst
  • Aansteken vierde adventskaars door Nora Verweij
  • Psalm 89 vers 1 en 3
  • Gebod
  • Lied: Psalm 17: 2 en 3
  • Gebed
  • Lezing Jesaja 9: 1 tot en met 6
  • NLB 445: vers 1 en 2
  • Lezing Lukas 1: 67-79
  • NLB 445: 3 en 4
  • Preek
  • NLB 158 a vers 3
  • Toelichting collecten door diaken
  • Arie-Pieter Schep (voorzitter van het Pastoraal Team) legt uit hoe we één op één kunnen optrekken met elkaar
  • Dankgebed en voorbeden
  • NLB 837 vers 1, 3 en 4

Catechismusdienst

Voorganger dr. T. T. J. Pleizier
Organist Familie Knol
Schriftlezing Harmen Voorhorst

• Welkom
  • Lied 437 vers 1, 4 en 5
  • Stil gebed, votum en groet
  • Psalm 95 vers 1 en 3
  • Gebed
  • Schriftlezing: Jesaja 9 vers 1 tot en met 6
  • Lied 433 vers 1
  • Schriftlezing: Matteüs 1 vers 12 tot en met 17
  • Lied 433 vers 2
  • Gewone Catechismus vraag en antwoord 61 en 62
  • Psalm 433 vers 3 en 4
  • Verkondiging: ‘Verzet en overgave’
  • Geloofsbelijdenis: Lied 342
  • Gebeden
  • Psalm 43 vers 1 en 3

Eerste collecte: Daarom Kerst, Protestantse Kerk Missionair
Kerst is bij uitstek een feest om als kerk de deuren wagenwijd open te zetten. Veel mensen zijn op zoek naar warmte, licht en geborgenheid. Als christenen mogen we mensen uitnodigen om dit bijzondere feest, de geboorte van Jezus Christus, met ons mee te beleven. Met ‘Daarom Kerst’ biedt de Protestantse Kerk diverse materialen en activiteiten aan om mensen op een aantrekkelijke manier kennis te laten maken met de kerstboodschap. Zo zijn er de ‘Daarom Kerst’-cd’s, speciaal bedoeld om uit te delen aan bijvoorbeeld buren of vrienden, en hen uit te nodigen voor een kerstviering. Ook zijn er via Zingenindekerk.nl en Korenindekerk.nl door het hele land laagdrempelige kerstconcerten. Collecteer mee voor de ontwikkeling van deze materialen en activiteiten, zodat zoveel mogelijk mensen het goede nieuws van Kerst horen.

Uit de zes wijkkerken in Groningen willen we zo elke maand € 3.000 inzamelen. Wij dragen daarmee bij aan de kosten van verwarming en verlichting van de kerkgebouwen. Velen van u betalen al een vrijwillige bijdrage (Kerkbalans). Daar zijn we dankbaar voor. Uw gift in deze collecte is als aanvulling daarop meer dan welkom.

Collecten Catechismusdienst

Eerste collecte avond: Stedelijk kerkenwerk
Met de 1e collecte dragen we bij in de vaste kosten van onze kerk. Uit de zes wijkkerken in Groningen willen we zo elke maand € 3.000 inzamelen. Wij dragen daarmee bij aan het onderhoud van de orgels in de kerken. Velen van u betalen al een vrijwillige bijdrage (Kerkbalans). Daar zijn we dankbaar voor. Uw gift in deze collecte is als aanvulling daarop meer dan welkom.

Tweede collecte avond: Wijkfonds
– de kosten van de avond-/middagdiensten, denk aan predikant, koor, koster en organist
– koffie, thee en andere kosten die tijdens een gemeenteavond gemaakt worden
– abonnementen, attenties, vergaderkosten e.d. Uiteraard vallen in deze tijd een aantal van deze posten weg, maar andere lopen door of komen er nu juist bij en daarom blijft uw bijdrage onmisbaar!

Zendingsbussen: Open Doors
De opbrengst van de zendingsbussen is deze maand bestemd voor Open Doors. Open Doors steunt christenen die om hun geloof worden vervolgd of verdrukt. Zij brengen Bijbels, christelijke lectuur, geven trainingen en verlenen de organisatie praktische hulp zoals traumazorg en noodhulp. Open Doors werkt wereldwijd in zo’n 50 landen. Daarnaast willen zij westerse christenen betrekken bij de vervolgde kerk d.m.v. speciale campagnes en presentaties in Nederland om de verhalen van vervolgde christenen te vertellen.
De missie van Open Doors is dan ook om vervolgde christenen wereldwijd te versterken, toe te rusten en aan te moedigen.
Namens de diaconie van harte bij u aanbevolen.

Extra oproep voor de Voedselbank

De diaconieën van de Nieuwe Kerk en de Martinikerk en de Stichting Martinikerk ondersteunen de Voedselbank in Groningen. Elke woensdag en vrijdag (met uitzondering van de periode 25 december t/m 1 januari) kunt u tussen 14 en 17 uur corona-proof levensmiddelen doneren door de luiken van het boter-en-broodhuisje van de Martinikerk (naast de Kosterij).

We verzoeken u wel om alleen houdbare producten in te leveren. Er kunnen namelijk enkele dagen tussen zitten tot de producten worden opgehaald.

Bent u niet in de gelegenheid om producten te doneren? Dan kunt u natuurlijk ook een financiële bijdrage doen. Kijk hiervoor op de website van de Voedselbank. https://voedselbank-groningen.nl/geld-doneren/

Namens de diaconie van harte bij u aanbevolen!